M2 Molecular Nano Bio PHOTonics
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Capacité d'accueil25
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Langue(s) d'enseignementAnglais
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Régime(s) d'inscriptionFormation initiale
Ce Master international forme aux fondements théoriques et à la pratique expérimentale de la photonique, en interface avec d'autres disciplines (chimie, biologie, électronique). Il se focalise plus particulièrement sur les technologies génériques mettant en oeuvre les interactions lumière-matière, situées en amont de la nanobiologie et des télécommunications. Ces technologies, et les principes physiques qui les sous-tendent, sont fondées sur divers aspects de photonique moléculaire (optique non linéaire, lasers, structuration photo-induite de matériaux...) au niveau de l'élaboration et du fonctionnement des matériaux et des dispositifs, et de l'imagerie biophotonique. La dimension interdisciplinaire est très forte, avec des enseignements de physique, de chimie, de biologie et de sciences de l'Ingénieur. En conséquence, des étudiants ayant une formation initiale dans l'une de ces disciplines est éligible au Master MONABIPHOT.
Cette formation étant fortement pluridisciplinaire, les profils d'entrée peuvent être très variés. Sont éligibles les étudiants ayant passé au moins 4 ans au sein d'une Université ou d'un établissement d'enseignement supérieur, et ayant validé l'équivalent d'au moins 240 ECTS. Ils doivent avoir suivi une formation académie dans au moins un des domaines suivants : Physique, Chimie, Biologie, Biomédical (avec des compétences en physique et en chimie), électronique, télécommunications.
Développer les savoirs spécialisés de la physique par une démarche de recherche acquise lors du stage de M2.
Savoir analyser les informations de la littérature scientifique de manière à en sélectionner les éléments les plus pertinents.
Maîtriser les connaissances théoriques, expérimentales et technologiques nécessaires à la résolution d'un problème scientifique.
Développer un projet scientifique innovant de manière largement autonome.
S’adapter à divers environnements professionnels et à d'éventuels changements thématiques.
Communiquer efficacement dans deux langues dont l’anglais, à l'écrit (rédaction de publications scientifiques) et à l'oral (présentations dans des conférences internationales).
Les profils typiques sont :
Des jeunes chercheurs commençant un projet de recherche dans le cadre d'un doctorat
Des enseignants en Université
Des ingénieurs en entreprise
Des entrepreneurs
-La préparation d'une thèse de doctorat
-Un emploi en entreprise, niveau ingénieur
-Un emploi dans un organisme d'enseignement supérieur
-La préparation d'un MBA
- Inscription à un autre M2
- Création de start-up
Contexte Covid-19 (rentrée académique 2020-2021 pour cette formation)
Proposition de formation entièrement en distanciel jusqu'à fin décembre 2020 pour les étudiants internationaux retenus hors de France
Laboratoire de Photonique Quantique et Moléculaire
Laboratoire de biologie et pharmacologie appliquée
Photophysique et Photochimie Supramoléculaires et Macromoléculaires
Laboratoire de Chimie Physique
Systèmes et Applications des Technologies de l'Information et de l'Energie
Optique théorique et appliquée
Institut des Sciences Moléculaires d'Orsay
Institut de chimie moléculaire et des matériaux d'Orsay
Centre de Nanosciences et de Nanotechnologies
Institut Galien
Laboratoire Charles Fabry
Service de Physique de l'Etat Condensé - DRF/IRAMIS
Service de Bioénergétique, Biologie Structurale et Mécanismes - DRF/JOLIOT/I2BC.
SERP+ et Mochi.
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Biosensors | 5 | 36 | 12 | |||||||
BiosensorsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
36
Travaux dirigés :
12
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Robert PANSU (DR CNRS), Pierre AUDEBERT (Pr ENS Cachan), Bianca SCLAVI (CR CNRS), Claude NOGUES (CR CNRS).
Déroulement et organisation pratique :
36 hours of lectures 12 hours practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Introduction to DNA and protein biochemistry •SPR Imaging
Prérequis :
Chemical equilibrium, thermochemistry and kinetics. Electrochemistry.
Bibliographie :
Molecular fluorescence principles and applications / Valeur Bernard / Wiley-VCH - Introduction to fluorescence sensing / Demchenko Alexander P. / Springer - 2009 Orellana, G. and Moreno-Bondi, M. C. (2005) "Frontiers in chemical sensors: novel principles and techniques" Birkha?user. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre - Novembre - Décembre - Janvier - Février.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Introduction to Nanophotonics | 7 | 68 | ||||||||
Introduction to NanophotonicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
7
Détail du volume horaire :
Cours :
68
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Emmanuelle Deleporte, Isabelle Ledoux, Marc Guillon.
Déroulement et organisation pratique :
68 hours of lectures A 4 hours exam encompassing the 3 parts of the Course. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
I. Nanostructures for photonics: description and fabrication methods
Prérequis :
Basics in quantum mechanics and/or solid state physics, basics in spectroscopy.
Bibliographie :
Nanoscience: Nanotechnologies And Nanophysics : Claire Dupas, Philippe Houdy, Marcel Lahmani, Springer. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre - Novembre - Décembre - Janvier - Février.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Light-Matter Interactions: Basics | 3 | 30 | ||||||||
Light-Matter Interactions: BasicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep LAI.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours of lectures Written exam. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Sessions 1 to 8: Basic Maxwellian optics from the molecular to the macroscopic scale Sessions 9 to 14: Introduction to Lasers
Prérequis :
Basic mathematics necessary for electromagnetism and ordinary differential equations.
Bibliographie :
Fundamental of Photonics», Saleh and Teich (John Wiley, last edition) « Laser Physics », Eberly and Millony (John Wiley, last edition). Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre - Novembre - Décembre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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English | 3 | 30 | ||||||||
EnglishLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Catherine Colin, Fanny Domenec.
Déroulement et organisation pratique :
The course is taught in 10 lessons of 3 hours each. Students will have to give an oral presentation in groups, and take a written exam at the end of the course. Attendance and participation in class will also be assessed. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
The course will focus on academic and scientific English. Students will become more familiar with academic talks and scientific writing.
Prérequis :
At least B1 level in English. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Introduction to microfluidics | 4 | 28 | 12 | |||||||
Introduction to microfluidicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
4
Détail du volume horaire :
Cours :
28
Travaux dirigés :
12
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Marie Caroline JULLIEN (ESPCI) : Physics in microfluidics - Valérie GENOT (PPSM): Practical in microfluidics and chemistry - Rasta Ghasemi (IdA) : Elaboration of microfluidics circuitry - Abdel EL-ABED (LPQM) : Microtechnologies in Microfluidics and Digital microfluidics - Jean Pierre LEFEVRE (PPSM) : Microfluidics platform responsible.
Déroulement et organisation pratique :
28 hours for lecture, 12 hours for lab work. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
I. Introduction
Prérequis :
General background in physics or chemistry.
Bibliographie :
Fundamentals and applications of Microfluidics, Nguyen and Wereley, Artech House Introduction à la Microfluidique, P. Tabeling, Belin Theoretical Microfluidics, H. Bruus, Oxford University Press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Ion Channel Recording using biochip technology | 5 | 38 | 12 | |||||||
Ion Channel Recording using biochip technologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
38
Travaux dirigés :
12
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Bruno Le Pioufle, Pamela Didier.
Déroulement et organisation pratique :
The course is organized in 28 hours of lectures and 12 hours of practical work. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.DNA chip :concept of successive photoexposures to develop high throughput chips
Prérequis :
This course is open to multidisciplinar background students. There is thus no mandatory prerequisites.
Bibliographie :
Miller, C. Ion Channels Reconstitution; Plenum Press, 1986. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Light-Matter Interactions : advanced | 3 | 30 | ||||||||
Light-Matter Interactions : advancedLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep Lai; Bruno Palpant, Clément Lafargue.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours lectures. Writing exam, based on scientific papers (duration: 3 hours). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
PART ONE: Photonic crystals/nonlinear photonic crystals and applications
Prérequis :
Optical physics and electromagnetism (L3 level), basic mathematical physics notions in classical and quantum mechanics (L3 level), and Light-matter interactions course (M1 level).
Bibliographie :
Photonic Crystals: Molding the Flow of Light, second edition John D. Joannopoulos, Steven G. Johnson, Joshua N. Winn, and Robert D. Meade Published in 2008 by Princeton University Press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Microwaves and Photonics | 5 | 22 | 28 | |||||||
Microwaves and PhotonicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
22
Travaux dirigés :
28
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Bernard Journet.
Déroulement et organisation pratique :
22 hours lectures, 28 hours practicals Written exam. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Microwaves
Prérequis :
Basic knowledge about electrical and optical fundamentals; Maxwell's equations in vacuum. Complex numbers; Mathematical operators; Fourier analysis.
Bibliographie :
D. M. Pozar, "Microwave engineering", Wiley Ed. K. Zhang, D. Li, "Electromagnetic theory for microwaves and optoelectronics", Springer Ed. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Molecular modelling and simulation | 3 | 14 | 16 | |||||||
Molecular modelling and simulationLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
14
Travaux dirigés :
16
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Marco PASI.
Déroulement et organisation pratique :
14 hours for lectures, 16 hours of practical exercises. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
CM: TP:
Prérequis :
The four “Fundamentals” courses (or equivalent prior knowledge), “Molecules and Interactions”.
Bibliographie :
Molecular Modelling: Principles and Applications (Pearson Education, 2001), A. Leach; Understanding Molecular Simulation: From Algorithms to Applications (Academic Press, 1996) D. Frenkel & B. Smit. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Nonlinear Optics | 3 | 28 | ||||||||
Nonlinear OpticsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
28
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep Lai.
Déroulement et organisation pratique :
28 hours of lectures. Written exam (3 h). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Short overview of nonlinear optics
Prérequis :
Optical physics and electromagnetism, Laser (L3 level).
Bibliographie :
Nonlinear Optics » by R. Boyd. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Photonic devices | 5 | 50 | ||||||||
Photonic devicesLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Chi Thanh Nguyen.
Déroulement et organisation pratique :
50 hours of lectures Homework reports (1/3 of weight of. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
: This course, which is devoted to photonic devices for applications in the domains of optical communications and sensing, covers both theoretical and practical aspects of the physics of photonic devices, the fabrication and the characterization techniques of these devices, which are based on organic materials. It also introduce to the molecular photonics in some organic active materials. Applications of polymer-based photonic devices in optical communications and optofluidic devices in biochemical sensing will be finally presented.
Prérequis :
Wave optics and electromagnetism in matter. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Practical work in optics | 2 | 16 | ||||||||
Practical work in opticsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2
Détail du volume horaire :
Travaux dirigés :
16
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep Lai.
Déroulement et organisation pratique :
Rotation of students to visit all experiments. Equivalent to a Practical in two groups. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.Geometrical Optics: mirrors (concave, convex), lenses, microscope, light source, etc… 2.Interference and Diffraction: Fabry-Perot cavity, diffraction of different objects (grating, ball, etc.), interference of two beams, multiple beams, etc. 3.He-Ne Laser: build on a laser yourselfOptical physics and electromagnetism (L3 level). In order to choose this practical work, students should study two courses: Light-matter interactions (basics level) and Nonlinear Optics. 4.Nonlinear Optics: second-harmonic generation, one- and two-photon absorptions.
Prérequis :
Optical physics and electromagnetism (L3 level). In order to choose this practical work, students should study two courses: Light-matter interactions (basics level) and Nonlinear Optics. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Python programming for biological data analysis | 3 | 8 | 20 | |||||||
Python programming for biological data analysisLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
8
Travaux dirigés :
20
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Marco PASI.
Déroulement et organisation pratique :
8 hours of lectures, 20 hours of practical work in a dedicated room in Paris Sud (Orsay). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1. Programming Python basics
Prérequis :
Fundamentals in Mathematics” (or equivalent prior knowledge), some basic statistics.
Bibliographie :
Python for Data Analysis: Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPython (O’Reilly, 2011) W. McKinney. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Décembre - Janvier - Février.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Signal processing | 5 | 50 | ||||||||
Signal processingLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Jean-Pierre Barbot, Eric Vourc'h.
Déroulement et organisation pratique :
50 hours of lectures. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Signal processing fundamentals
Prérequis :
No special prerequisites. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Tissue and organ bioengineering | 2 | 25 | ||||||||
Tissue and organ bioengineeringLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2
Détail du volume horaire :
Cours :
25
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Bruno Le Pioufle, Cécile Legallais, Abdul Barakat, Olaf Mercier, Anne Dubart-Kupperschmitt, Ulysse Pereira, Emmanuel Martinod, Etienne Bur, Nicolas Ferry, Frédéric Worms.
Déroulement et organisation pratique :
The course is organized in the form of a 3-days workshop with sessions corresponding to the different aspects of the program as described above. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
This module will cover the various aspects of tissue and organ bioengineering, a promising perspective to replace damaged human organs (e.g. liver) by natural organs elaborated using bio-engineering procedures starting from cell of the patient himself, then preventing from organic rejection of organs provided by other individuals, and bringing a valuable solution of the permanent lack of organs for grafting.
Prérequis :
Basic notions in Biology. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Avril.
Lieu(x) :
- GIF-SUR-YVETTE Villejuif |
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Fluorescence in Biology | 5 | 28 | 22 | |||||||
Fluorescence in BiologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
28
Travaux dirigés :
22
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Eric Deprez, Sophie Brasselet, Olivier Delelis, Patrick Tauc.
Déroulement et organisation pratique :
28 hours of courses 22 hours of exercises and practical work. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Course (28 hours) :
Prérequis :
A background in Biology is preferable (non-biologists have to take the “Fundamentals in Biology” course).
Bibliographie :
Joseph R. Lakowicz, Principles of fluorescence spectroscopy. Springer (2006). Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Molecules and Interactions | 5 | 48 | ||||||||
Molecules and InteractionsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
48
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Keitaro NAKATANI, Nicolas Bogliotti, Pierre Audebert, Luca Polacchi, Carine Julien-Rabant.
Déroulement et organisation pratique :
48 hours courses Written exam. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.Molecules and Light Interactions, Photophysical Processes
Prérequis :
For non-chemists, the “Fundamentals in Chemistry” course is required.
Bibliographie :
Molecular Interactions (Waterstone, 2012), D. Micha. Electrochemistry: Principles, Methods, and Applications (Oxford Science Publications, 1993), C. M. Brett, A. M. Oliveira Brett. Physical Chemistry (Oxford University Press, 2009), P. Atkins. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Fundamentals in Biology | 3 | 30 | ||||||||
Fundamentals in BiologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Clémence Richetta, Gérald Peyroche, Marie Regairaz.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours of lecture, written exam (duration at least 2 hours). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Biochemistry of Proteins
Prérequis :
This course is strongly recommended to students having no biology background.
Bibliographie :
Life: The Science of Biology, 7th Edition, William K. Purves, David Sadava, Gordon H. Orians, H. Craig Heller, W.H.Freeman & Co Ltd. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Fundamentals in Chemistry | 3 | 30 | ||||||||
Fundamentals in ChemistryLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Nicolas Bogliotti, Cédric Mongin.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours of lecture, written exam (duration at least 2 hours). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.Chemistry of the Elements
Prérequis :
This course is mandatory for students having a limited background in Chemistry, (e.g. electrical engineers, computer scientists, physicists).
Bibliographie :
“Physical Chemistry”, Peter Atkins “Physical Chemistry - Understanding our Chemical World”, Paul Monk “Chimie Physique - Cours et Applications”, Paul Arnaud “Manuel de Chimie Théorique”, Patrick Chaquin “Advanced Organic Chemistry”, Francis A. Carey and Richard J. Sundberg. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Fundamentals in Mathematics | 3 | 30 | ||||||||
Fundamentals in MathematicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Abdel EL ABED.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours of lecture, written exam (duration at least 2 hours). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Ses 1: Differentiation
Prérequis :
This course is intended towards student in need of an update in basic math. It does not require any special prerequisite . Prior to the course, screening tests will be organized to check on the level of students and orient them to this course when needed.
Bibliographie :
Foundation Mathematics for the Physical Sciences, by Riley and Hobson, Cambridge University Press (2011). Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Fundamentals in Physics | 3 | 30 | ||||||||
Fundamentals in PhysicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Abdel El Abed, Isabelle Ledoux-Rak.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours of lecture, written exam (duration at least 2 hours). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
I. Optical wave physics
Prérequis :
This course is strongly recommended for students having a limited background in Physics, (e.g. biologists or chemists).
Bibliographie :
Hugh D. Young and Roger A. Freedman, University Physics, 13th edition, Addison Wesley, Editor (2010). Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Chemistry for Optoelectronics | 5 | 56 | ||||||||
Chemistry for OptoelectronicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
56
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
AVARVARI Narcis, YASSAR Abderahhim, ZUCCHI Gaël, AUDEBERT Pierre, NAKATANI Keitaro, MIOMANDRE Fabien.
Déroulement et organisation pratique :
Course organized in 3 parts (see above). 3 Written exams. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1- Conducting molecular materials (12H)
Prérequis :
Background in Chemistry of “Fundamentals in Chemistry". Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
PALAISEAU - GIF-SUR-YVETTE |
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Quantum Mechanics | 5 | 24 | 26 | |||||||
Quantum MechanicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
24
Travaux dirigés :
26
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Van-Oanh Nguyen-Thi and Dominik Domin.
Déroulement et organisation pratique :
Lecture,Exercises Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1- Fundamental concepts
Prérequis :
Elementary Linear Algebra, and Undergraduate Physical Chemistry.
Bibliographie :
Molecular Quantum mechanics, fourth edition 2005, Peter Atkins and Ronald Friedman, Oxford university press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
ORSAY |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Biosignaling | 5 | 50 | ||||||||
BiosignalingLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Heather McLean.
Déroulement et organisation pratique :
15h of English classes dealing with scientific writing and oral presentations will be dispensed during the first week of the course. These classes will be interspersed with lectures given by native or completely fluent English speakers. The second week of the course is reserved for student presentations and discussions- in English. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
A portion of the teaching unit will take the form of formal English classes geared toward preparing students in scientific public speaking. The bulk of the teaching unit will be centered on research and teaching seminars that will be presented by native and fluent English speakers based upon their diverse fields of interest. Regular teaching faculty are supplemented by full-time researchers. Students attend lectures, and discuss the presentations with the lecturers, and write a short report on one of these above said lectures. Students will also present a 45 minute to one-hour seminar in English on a hypothesis-driven research article they select from the literature (in agreement with the course organizer). Discussion, held exclusively in English, will supplement the grades obtained in the formal english classes and the seminar presentation.
Prérequis :
Basic knowledge in Biology, English level B1. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Janvier.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Systems Biology I | 2.5 | 12 | 13 | |||||||
Systems Biology ILangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
12
Travaux dirigés :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Etienne Delannoy (INRA, URGV); V. Brunaud; M(L. Martin-Magniette; Claire Lurin (INRA, URGV), Amin Madoui (CEA, Genoscope), Guillem Rigaill (UEVE, URGV), Jean Colcombet (INRA, URGV).
Déroulement et organisation pratique :
Lecture Exercises (TD) Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Introduction to the module: From biology to modelling
Prérequis :
Basic notions of Biology. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Novembre - Décembre.
Lieu(x) :
EVRY - JOUY-EN-JOSAS |
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Systems Biology II | 2.5 | 12 | 13 | |||||||
Systems Biology IILangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
12
Travaux dirigés :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Matthieu Jules (INRA/AgroParisTech, Micalis), Vincent Fromion (INRA, MIG), Anne Goelzer (INRA, MIG), Vincent Sauveplane (AgroParisTech, Micalis), Laurent Tournier (INRA, MIG).
Déroulement et organisation pratique :
Lecture Exercises (TD) Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
The diversity of biological issues requires the use of several types of mathematical modeling. In this course students will get to explore models enabling to handle in details the cellular network. The methods for the analysis of flux distribution, from constraint-based modeling (Flux Balance Analysis, Resource Balance Analysis, etc.) to dynamical modeling (Ordinary Differential Equations, etc.) are at the core of this course. We will also introduce tools and models enabling to integrate whole cell processes. Finally, we will enlighten the interest of models for metabolic engineering, i.e. in silico based strategy to improve bacterial or yeast cell factories.
Prérequis :
Notions of Mathematics and modelling.
Bibliographie :
Systems Biology [Textbook], E. Klipp et al, Wiley-Blackwell, 2011. Metabolic engineering in the post genomic era, ed. B.N. Kholodenko, H.V. Westerhoff, Taylor & Francis, 2004. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Décembre.
Lieu(x) :
JOUY-EN-JOSAS |
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Epigenetics | 2.5 | 12 | 13 | |||||||
EpigeneticsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
12
Travaux dirigés :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Bloyer Sébastien
Equipe pédagogique :
Sébastien Bloyer (PU UPSay), Fabienne Malagnac (PU UPSay), Benoît Moindrot (MCU UPSay) and Pierre Grognet (MCU UPSay) + invited speakers (Université Paris-Saclay).
Déroulement et organisation pratique :
Lecture Exercises (TD) Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Many biological processes involve epigenetic mechanisms: regulation of transcription (histone code, DNA methylation, non-coding RNAs ...) and translation (interfering RNA), splicing, maintenance of genome integrity, genomic imprinting, X-chromosome inactivation, embryonic development and cellular memory, pluripotency and differentiation of stem cells, etc.
Prérequis :
Basic notions in Biology.
Bibliographie :
EpiGensSys European Network Website: http://www.epigenesys.eu/fr/ http://www.epigenesys.eu/fr/ Books available at the UPSay Library: Epigenetics, Second Edition – Cold Spring Harbor Laboratory Press - Edited by C. David Allis, Marie-Laure Caparros, Thomas Jenuwein and Danny Reinberg. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars - Avril.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Lipids and membranes in patho-physiology | 2.5 | 25 | ||||||||
Lipids and membranes in patho-physiologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
25
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Oliver Nusse Hervé Le Stunff Marielle Valério Guillaume Lenoir.
Déroulement et organisation pratique :
Course : 13h Tutorial Sessions : 10 h Seminar : 2 h. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
The plasma membrane is a barrier and a place of exchange between the cell and its environment. This teaching unit is focussed on the biochemical and biophysical properties of membranes and their role in cellular functions. It emphasizes the dynamics of membranes and processes of cell surface modification, secretion and cell signaling. The importance of this dynamic for physiological and pathological processes is illustrated by examples from neuroscience, immunology and endocrinology. Some examples of ongoing research will be presented as a lecture. The unit deals in particular with - The properties of membrane lipids and the organization of membranes into domains - The properties of membrane proteins - The mechanisms of membrane fusion and membrane fission in relation with exocytosis / endocytosis in the synapse, the pancreas as well as the entry / exit of a virus - Modification of membranes in cellular signaling, in particular through lipid kinases and phosphatases - Lipids as signaling molecules - Examples of pathologies concerning the cytoplasmic membrane - Specific methods for the analysis of membrane dynamics.
Prérequis :
Basic Notions in Biology.
Bibliographie :
Molecular biology of the cell Alberts et al. 5th Edition or more recent Molecular cell biology Lodish et al. 5th Edition or more recent Biochemistry Berg et al 5th Edition or more recent. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars - Avril.
Lieu(x) :
ORSAY |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Atoms, Molecules and Optics | 5 | 50 | ||||||||
Atoms, Molecules and OpticsLangues d’enseignement :
FR
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Kryzske Marie-Hélène
Equipe pédagogique :
Philippe Minard ; UPSay ; Karim Benihoud; UPSay Uriel Hazan ; PU ; ENS Paris Saclay Marie-Hélène Kryszke, ENS Paris Saclay.
Déroulement et organisation pratique :
50 h 20 h CM ; 10 h TD ; 20 h TP. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Environ 20 heures de cours dispensés par des chercheurs et enseignants- chercheurs travaillant dans ces domaines portent notamment sur une introduction générale
Prérequis :
Formation de base en biologie. Connaissance de la langue francaise.
Bibliographie :
Principles of Virology », S.J. Flint et al., ASM Press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Biologie cellulaire du cytosquelette | 5 | 22 | 15 | 13 | ||||||
Biologie cellulaire du cytosqueletteLangues d’enseignement :
FR
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
22
Travaux dirigés :
15
Travaux pratiques :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Emilie Guillaume; Pascale Rialland-Lefèvre; Jean-Marc Ricort.
Déroulement et organisation pratique :
Cours (22h), TD (15 h) et TP (13h) Session 1 : Examen écrit 2h (2/5 de la note finale), présentation orale (3/10 de la note finale), TP (3/10 de la note finale) ; Session 2 : Examen écrit (2 h - coefficient 2/3) et TP (report de la note de contrôle continu de TP de première session, coefficient 1/3). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
L’objectif de l’UE est de décrire les aspects structuraux et fonctionnels du cytosquelette. Les structures sont décrites au niveau moléculaire et supramoléculaire en insistant sur les aspects dynamiques. Les aspects fonctionnels intègrent entre autres la multiplication cellulaire ainsi que les processus d’adhérence et de motilité. La première partie des enseignements est consacrée à la description des différents éléments du cytosquelette, à leur dynamique et à leur implication dans les fonctions cellulaires clés impliquant le cytosquelette, ainsi qu’aux outils d’imagerie indispensables à l’étude du cytosquelette. La seconde partie des enseignements permet d’illustrer le rôle du cytosquelette et les modifications de sa dynamique dans le système immunitaire, l’infection virale et la transformation maligne. Le TP associé est l’illustration pratique de certains des éléments donnés dans le cadre des CM et permet de mettre en œuvre les méthodes d’analyse classiques en biologie cellulaire : marquages fluorescents et imagerie. Cette UE a pour objectif de fournir aux étudiants un socle de connaissances solide sur la structure et la dynamique des différents éléments du cytosquelette ainsi que sur l’implication du cytosquelette dans différentes situations physiologiques et pathologiques. La partie pratique a par ailleurs pour objectif de familiariser les étudiants avec les principales méthodes d’analyse du cytosquelette en imagerie ainsi qu’avec la culture de cellules animales.
Prérequis :
Formation de base en biologie,. Connaissance de la langue française.
Bibliographie :
Ray. H. Gavin : Cytoskeleton : Methods and protocols, Humana Press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Novembre - Décembre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Biologie moléculaire et cellulaire appliquées à des modèles viraux | 5 | 10 | 45 | |||||||
Biologie moléculaire et cellulaire appliquées à des modèles virauxLangues d’enseignement :
FR
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
10
Travaux pratiques :
45
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Clémence Richetta.
Déroulement et organisation pratique :
Il s'agit d'une série de travaux pratiques qui seront évalués comme suit : Première session : Présentation orale (1/2 de la note finale), TP (1/2 de la note finale) ; Deuxième session : Examen écrit (1h30). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Cette UE de travaux pratiques a pour objectif d’initier les étudiants à des techniques de biologie cellulaire et moléculaire couramment utilisées en virologie.
Prérequis :
Notions de base en biologie expérimentale Connaissance de la langue française. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Décembre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Neurophysiopathologies | 5 | 25 | 25 | |||||||
NeurophysiopathologiesLangues d’enseignement :
FR
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
25
Travaux dirigés :
25
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Michel SIMONNEAU, ENS Paris Saclay; Jean Livet, Inserm; Jérôme Yelnik, INSERM; Laure Bally-Cuif, CNRS: C. Neri, Inserm ; Lydia Langlot, Inserm ; Marie-Claude Potier, CNRS; Cécile Martinat, Inserm.
Déroulement et organisation pratique :
CM : 25h, TD : 25h Mode de contrôle des connaissances: Examen écrit 2h (coefficient 0,7), présentation orale (coefficient 0,3) Deuxième session : Examen écrit (2h) Admission à l'UE après candidature sur dossier. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Ce cours de deux semaines sera axé sur la physiopathologie des maladies psychiatriques et neurodégenératives qui sont des maladies communes (prévalence> 1% de la population, pour chacune d’entre elles ; 50% pour la population âgée de plus de 85 ans dans le cas de la maladie d’Alzheimer). Ces dernières années ont vu de grandes avancées dans la compréhension des bases de leur physiopathologie, avec la mise au point de stratégies génétiques (étude sur génome entier ; GWAS pour Genome-Wide Association Study), de nouveaux modèles animaux, d’approches de biologie des systèmes et la mise au point de neurones humains dérivés des fibroblastes des patients (iPSC pour Induced Pluripotent Stem Cell).
Prérequis :
Formation de base en biologie Connaissance de la langue française. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
SERP+ et Mochi.
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
English | 3 | 30 | ||||||||
EnglishLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Catherine Colin, Fanny Domenec.
Déroulement et organisation pratique :
The course is taught in 10 lessons of 3 hours each. Students will have to give an oral presentation in groups, and take a written exam at the end of the course. Attendance and participation in class will also be assessed. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
The course will focus on academic and scientific English. Students will become more familiar with academic talks and scientific writing.
Prérequis :
At least B1 level in English. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Introduction to microfluidics | 4 | 28 | 12 | |||||||
Introduction to microfluidicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
4
Détail du volume horaire :
Cours :
28
Travaux dirigés :
12
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Marie Caroline JULLIEN (ESPCI) : Physics in microfluidics - Valérie GENOT (PPSM): Practical in microfluidics and chemistry - Rasta Ghasemi (IdA) : Elaboration of microfluidics circuitry - Abdel EL-ABED (LPQM) : Microtechnologies in Microfluidics and Digital microfluidics - Jean Pierre LEFEVRE (PPSM) : Microfluidics platform responsible.
Déroulement et organisation pratique :
28 hours for lecture, 12 hours for lab work. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
I. Introduction
Prérequis :
General background in physics or chemistry.
Bibliographie :
Fundamentals and applications of Microfluidics, Nguyen and Wereley, Artech House Introduction à la Microfluidique, P. Tabeling, Belin Theoretical Microfluidics, H. Bruus, Oxford University Press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Ion Channel Recording using biochip technology | 5 | 38 | 12 | |||||||
Ion Channel Recording using biochip technologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
38
Travaux dirigés :
12
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Bruno Le Pioufle, Pamela Didier.
Déroulement et organisation pratique :
The course is organized in 28 hours of lectures and 12 hours of practical work. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.DNA chip :concept of successive photoexposures to develop high throughput chips
Prérequis :
This course is open to multidisciplinar background students. There is thus no mandatory prerequisites.
Bibliographie :
Miller, C. Ion Channels Reconstitution; Plenum Press, 1986. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Light-Matter Interactions : advanced | 3 | 30 | ||||||||
Light-Matter Interactions : advancedLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
30
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep Lai; Bruno Palpant, Clément Lafargue.
Déroulement et organisation pratique :
30 hours lectures. Writing exam, based on scientific papers (duration: 3 hours). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
PART ONE: Photonic crystals/nonlinear photonic crystals and applications
Prérequis :
Optical physics and electromagnetism (L3 level), basic mathematical physics notions in classical and quantum mechanics (L3 level), and Light-matter interactions course (M1 level).
Bibliographie :
Photonic Crystals: Molding the Flow of Light, second edition John D. Joannopoulos, Steven G. Johnson, Joshua N. Winn, and Robert D. Meade Published in 2008 by Princeton University Press. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Microwaves and Photonics | 5 | 22 | 28 | |||||||
Microwaves and PhotonicsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
22
Travaux dirigés :
28
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Bernard Journet.
Déroulement et organisation pratique :
22 hours lectures, 28 hours practicals Written exam. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Microwaves
Prérequis :
Basic knowledge about electrical and optical fundamentals; Maxwell's equations in vacuum. Complex numbers; Mathematical operators; Fourier analysis.
Bibliographie :
D. M. Pozar, "Microwave engineering", Wiley Ed. K. Zhang, D. Li, "Electromagnetic theory for microwaves and optoelectronics", Springer Ed. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Molecular modelling and simulation | 3 | 14 | 16 | |||||||
Molecular modelling and simulationLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
14
Travaux dirigés :
16
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Marco PASI.
Déroulement et organisation pratique :
14 hours for lectures, 16 hours of practical exercises. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
CM: TP:
Prérequis :
The four “Fundamentals” courses (or equivalent prior knowledge), “Molecules and Interactions”.
Bibliographie :
Molecular Modelling: Principles and Applications (Pearson Education, 2001), A. Leach; Understanding Molecular Simulation: From Algorithms to Applications (Academic Press, 1996) D. Frenkel & B. Smit. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Nonlinear Optics | 3 | 28 | ||||||||
Nonlinear OpticsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
28
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep Lai.
Déroulement et organisation pratique :
28 hours of lectures. Written exam (3 h). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Short overview of nonlinear optics
Prérequis :
Optical physics and electromagnetism, Laser (L3 level).
Bibliographie :
Nonlinear Optics » by R. Boyd. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Septembre - Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Photonic devices | 5 | 50 | ||||||||
Photonic devicesLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Chi Thanh Nguyen.
Déroulement et organisation pratique :
50 hours of lectures Homework reports (1/3 of weight of. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
: This course, which is devoted to photonic devices for applications in the domains of optical communications and sensing, covers both theoretical and practical aspects of the physics of photonic devices, the fabrication and the characterization techniques of these devices, which are based on organic materials. It also introduce to the molecular photonics in some organic active materials. Applications of polymer-based photonic devices in optical communications and optofluidic devices in biochemical sensing will be finally presented.
Prérequis :
Wave optics and electromagnetism in matter. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Practical work in optics | 2 | 16 | ||||||||
Practical work in opticsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2
Détail du volume horaire :
Travaux dirigés :
16
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep Lai.
Déroulement et organisation pratique :
Rotation of students to visit all experiments. Equivalent to a Practical in two groups. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.Geometrical Optics: mirrors (concave, convex), lenses, microscope, light source, etc… 2.Interference and Diffraction: Fabry-Perot cavity, diffraction of different objects (grating, ball, etc.), interference of two beams, multiple beams, etc. 3.He-Ne Laser: build on a laser yourselfOptical physics and electromagnetism (L3 level). In order to choose this practical work, students should study two courses: Light-matter interactions (basics level) and Nonlinear Optics. 4.Nonlinear Optics: second-harmonic generation, one- and two-photon absorptions.
Prérequis :
Optical physics and electromagnetism (L3 level). In order to choose this practical work, students should study two courses: Light-matter interactions (basics level) and Nonlinear Optics. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Python programming for biological data analysis | 3 | 8 | 20 | |||||||
Python programming for biological data analysisLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
3
Détail du volume horaire :
Cours :
8
Travaux dirigés :
20
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Marco PASI.
Déroulement et organisation pratique :
8 hours of lectures, 20 hours of practical work in a dedicated room in Paris Sud (Orsay). Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1. Programming Python basics
Prérequis :
Fundamentals in Mathematics” (or equivalent prior knowledge), some basic statistics.
Bibliographie :
Python for Data Analysis: Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPython (O’Reilly, 2011) W. McKinney. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Décembre - Janvier - Février.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Signal processing | 5 | 50 | ||||||||
Signal processingLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Jean-Pierre Barbot, Eric Vourc'h.
Déroulement et organisation pratique :
50 hours of lectures. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Signal processing fundamentals
Prérequis :
No special prerequisites. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Octobre - Novembre - Décembre - Janvier.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Tissue and organ bioengineering | 2 | 25 | ||||||||
Tissue and organ bioengineeringLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2
Détail du volume horaire :
Cours :
25
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Bruno Le Pioufle, Cécile Legallais, Abdul Barakat, Olaf Mercier, Anne Dubart-Kupperschmitt, Ulysse Pereira, Emmanuel Martinod, Etienne Bur, Nicolas Ferry, Frédéric Worms.
Déroulement et organisation pratique :
The course is organized in the form of a 3-days workshop with sessions corresponding to the different aspects of the program as described above. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
This module will cover the various aspects of tissue and organ bioengineering, a promising perspective to replace damaged human organs (e.g. liver) by natural organs elaborated using bio-engineering procedures starting from cell of the patient himself, then preventing from organic rejection of organs provided by other individuals, and bringing a valuable solution of the permanent lack of organs for grafting.
Prérequis :
Basic notions in Biology. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Avril.
Lieu(x) :
- GIF-SUR-YVETTE Villejuif |
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Fluorescence in Biology | 5 | 28 | 22 | |||||||
Fluorescence in BiologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
28
Travaux dirigés :
22
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Eric Deprez, Sophie Brasselet, Olivier Delelis, Patrick Tauc.
Déroulement et organisation pratique :
28 hours of courses 22 hours of exercises and practical work. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Course (28 hours) :
Prérequis :
A background in Biology is preferable (non-biologists have to take the “Fundamentals in Biology” course).
Bibliographie :
Joseph R. Lakowicz, Principles of fluorescence spectroscopy. Springer (2006). Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
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Molecules and Interactions | 5 | 48 | ||||||||
Molecules and InteractionsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
48
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Keitaro NAKATANI, Nicolas Bogliotti, Pierre Audebert, Luca Polacchi, Carine Julien-Rabant.
Déroulement et organisation pratique :
48 hours courses Written exam. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
1.Molecules and Light Interactions, Photophysical Processes
Prérequis :
For non-chemists, the “Fundamentals in Chemistry” course is required.
Bibliographie :
Molecular Interactions (Waterstone, 2012), D. Micha. Electrochemistry: Principles, Methods, and Applications (Oxford Science Publications, 1993), C. M. Brett, A. M. Oliveira Brett. Physical Chemistry (Oxford University Press, 2009), P. Atkins. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars.
Lieu(x) :
GIF-SUR-YVETTE |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Master Thesis | 30 | 700 | 40 | |||||||
Master ThesisLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
30
Détail du volume horaire :
Projet :
700
Tutorat (dont suivi de stage) :
40
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Ngoc Diep LAI.
Déroulement et organisation pratique :
At least 20 weeks devoted to a research project in an research Laboratory. Choice of host laboratory must be approved by Prof. Lai. Authorized places to prepare Master Internship : - Students with a ENS Paris-Saclay scholarship : in a ENS Paris-Saclay laboratory ONLY - Students with a scholarship from Paris-Saclay : in a Paris-Saclay University laboratory - Students without scholarship : anywhere in the world ! Intermediate report: one page of summary of the middle internship, showing the progress of their work. Deadline for this middle report : April 26. Final thesis: deadline is 6 July (two weeks before defense). Length of the final Thesis : maximum 25 pages, including references and Table of contents. Size < 16 Mb in order to upload to the elearning website. Defence is organized at the end of July. Duration of presentation : 25 minutes maximum (to be followed by 20 minutes of questions by the jury). The jury will be made of one expert in the field of the internship and at least two MONABIPHOT teachers. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Master Thesis on any topic related to the program of the MONABIPHOT Master course.
Prérequis :
The student must have completed his First semester of the MONABIPHOT M2 Master course. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars - Avril - Mai - Juin - Juillet.
Lieu(x) :
ORSAY - EVRY - GIF-SUR-YVETTE - CHATENAY - VERSAILLES - PARIS - PALAISEAU - JOUY-EN-JOSAS |
Matières | ECTS | Cours | TD | TP | Cours-TD | Cours-TP | TD-TP | A distance | Projet | Tutorat |
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Biosignaling | 5 | 50 | ||||||||
BiosignalingLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
5
Détail du volume horaire :
Cours :
50
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Heather McLean.
Déroulement et organisation pratique :
15h of English classes dealing with scientific writing and oral presentations will be dispensed during the first week of the course. These classes will be interspersed with lectures given by native or completely fluent English speakers. The second week of the course is reserved for student presentations and discussions- in English. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
A portion of the teaching unit will take the form of formal English classes geared toward preparing students in scientific public speaking. The bulk of the teaching unit will be centered on research and teaching seminars that will be presented by native and fluent English speakers based upon their diverse fields of interest. Regular teaching faculty are supplemented by full-time researchers. Students attend lectures, and discuss the presentations with the lecturers, and write a short report on one of these above said lectures. Students will also present a 45 minute to one-hour seminar in English on a hypothesis-driven research article they select from the literature (in agreement with the course organizer). Discussion, held exclusively in English, will supplement the grades obtained in the formal english classes and the seminar presentation.
Prérequis :
Basic knowledge in Biology, English level B1. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Janvier.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Systems Biology I | 2.5 | 12 | 13 | |||||||
Systems Biology ILangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
12
Travaux dirigés :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Etienne Delannoy (INRA, URGV); V. Brunaud; M(L. Martin-Magniette; Claire Lurin (INRA, URGV), Amin Madoui (CEA, Genoscope), Guillem Rigaill (UEVE, URGV), Jean Colcombet (INRA, URGV).
Déroulement et organisation pratique :
Lecture Exercises (TD) Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Introduction to the module: From biology to modelling
Prérequis :
Basic notions of Biology. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Novembre - Décembre.
Lieu(x) :
EVRY - JOUY-EN-JOSAS |
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Systems Biology II | 2.5 | 12 | 13 | |||||||
Systems Biology IILangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
12
Travaux dirigés :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Matthieu Jules (INRA/AgroParisTech, Micalis), Vincent Fromion (INRA, MIG), Anne Goelzer (INRA, MIG), Vincent Sauveplane (AgroParisTech, Micalis), Laurent Tournier (INRA, MIG).
Déroulement et organisation pratique :
Lecture Exercises (TD) Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
The diversity of biological issues requires the use of several types of mathematical modeling. In this course students will get to explore models enabling to handle in details the cellular network. The methods for the analysis of flux distribution, from constraint-based modeling (Flux Balance Analysis, Resource Balance Analysis, etc.) to dynamical modeling (Ordinary Differential Equations, etc.) are at the core of this course. We will also introduce tools and models enabling to integrate whole cell processes. Finally, we will enlighten the interest of models for metabolic engineering, i.e. in silico based strategy to improve bacterial or yeast cell factories.
Prérequis :
Notions of Mathematics and modelling.
Bibliographie :
Systems Biology [Textbook], E. Klipp et al, Wiley-Blackwell, 2011. Metabolic engineering in the post genomic era, ed. B.N. Kholodenko, H.V. Westerhoff, Taylor & Francis, 2004. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Décembre.
Lieu(x) :
JOUY-EN-JOSAS |
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Epigenetics | 2.5 | 12 | 13 | |||||||
EpigeneticsLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
12
Travaux dirigés :
13
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Bloyer Sébastien
Equipe pédagogique :
Sébastien Bloyer (PU UPSay), Fabienne Malagnac (PU UPSay), Benoît Moindrot (MCU UPSay) and Pierre Grognet (MCU UPSay) + invited speakers (Université Paris-Saclay).
Déroulement et organisation pratique :
Lecture Exercises (TD) Quizzs, practicals. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
Many biological processes involve epigenetic mechanisms: regulation of transcription (histone code, DNA methylation, non-coding RNAs ...) and translation (interfering RNA), splicing, maintenance of genome integrity, genomic imprinting, X-chromosome inactivation, embryonic development and cellular memory, pluripotency and differentiation of stem cells, etc.
Prérequis :
Basic notions in Biology.
Bibliographie :
EpiGensSys European Network Website: http://www.epigenesys.eu/fr/ http://www.epigenesys.eu/fr/ Books available at the UPSay Library: Epigenetics, Second Edition – Cold Spring Harbor Laboratory Press - Edited by C. David Allis, Marie-Laure Caparros, Thomas Jenuwein and Danny Reinberg. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars - Avril.
Lieu(x) :
ORSAY |
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Lipids and membranes in patho-physiology | 2.5 | 25 | ||||||||
Lipids and membranes in patho-physiologyLangues d’enseignement :
AN
ECTS :
2.5
Détail du volume horaire :
Cours :
25
Modalités d'organisation et de suivi :
Coordinateur :
Equipe pédagogique :
Oliver Nusse Hervé Le Stunff Marielle Valério Guillaume Lenoir.
Déroulement et organisation pratique :
Course : 13h Tutorial Sessions : 10 h Seminar : 2 h. Objectifs pédagogiques visés :
Contenu :
The plasma membrane is a barrier and a place of exchange between the cell and its environment. This teaching unit is focussed on the biochemical and biophysical properties of membranes and their role in cellular functions. It emphasizes the dynamics of membranes and processes of cell surface modification, secretion and cell signaling. The importance of this dynamic for physiological and pathological processes is illustrated by examples from neuroscience, immunology and endocrinology. Some examples of ongoing research will be presented as a lecture. The unit deals in particular with - The properties of membrane lipids and the organization of membranes into domains - The properties of membrane proteins - The mechanisms of membrane fusion and membrane fission in relation with exocytosis / endocytosis in the synapse, the pancreas as well as the entry / exit of a virus - Modification of membranes in cellular signaling, in particular through lipid kinases and phosphatases - Lipids as signaling molecules - Examples of pathologies concerning the cytoplasmic membrane - Specific methods for the analysis of membrane dynamics.
Prérequis :
Basic Notions in Biology.
Bibliographie :
Molecular biology of the cell Alberts et al. 5th Edition or more recent Molecular cell biology Lodish et al. 5th Edition or more recent Biochemistry Berg et al 5th Edition or more recent. Période(s) et lieu(x) d’enseignement :
Période(s) :
Février - Mars - Avril.
Lieu(x) :
ORSAY |
-
Copie du passeport.
(Your name in all documents should be same as in your passport. Pay attention also on the name (family name and given, which should be same as on your passport) that you use in registration in this website.) -
Lettre de motivation.
(All documents should be written in English, otherwise, the candidate will not be considered in this master.) -
Tous les relevés de notes des années/semestres validés depuis le BAC à la date de la candidature.
(All documents should be written in English, otherwise, the candidate will not be considered in this master.) -
Curriculum Vitae.
(All documents should be written in English, otherwise, the candidate will not be considered in this master.)
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Attestation de niveau d'anglais (obligatoire pour les non anglophones).
(You should provide an English certificate. In case necessary, a direct interview will be organised for confirmation.) -
Dossier VAPP (obligatoire pour toutes les personnes demandant une validation des acquis pour accéder à la formation) https://www.universite-paris-saclay.fr/formation/formation-continue/validation-des-acquis-de-lexperience.
(All documents should be written in English, otherwise, the candidate will not be considered in this master.) -
Document justificatif des candidats exilés ayant un statut de réfugié, protection subsidiaire ou protection temporaire en France ou à l’étranger (facultatif mais recommandé, un seul document à fournir) :
- Carte de séjour mention réfugié du pays du premier asile
- OU récépissé mention réfugié du pays du premier asile
- OU document du Haut Commissariat des Nations unies pour les réfugiés reconnaissant le statut de réfugié
- OU récépissé mention réfugié délivré en France
- OU carte de séjour avec mention réfugié délivré en France
- OU document faisant état du statut de bénéficiaire de la protection subsidiaire en France ou à l’étranger.